blog

نگهداری گربه با رعایت این اصول راحت است

نگهداری-گربه

نگهداری گربه به‌‌عنوان یک حیوان خانگی زیبا و تمیز و مستقل برای رسیدن به آرامش بعد از خستگی‌های روزانه، خیلی دلنشین است. اما بدون دانستن نکات و مزایا و معایب نگهداری گربه در خانه، هم خودتان و هم حیوان خانگی‌تان آسیب می‌بینید. گربه‌ها به دلیل استقلالی که دارند به راحتی در خانه تنها می‌مانند و نیاز به مراقبت خاصی ندارند. اما برای داشتن یک گربه آرام و مستقل لازم است که قدم اول را درست بردارید. شاید فکر کنید قدم اول غذای گربه است اما انتخاب گربه مناسب شما قدم اول نگهداری از گربه است.

اولین مرحله نگهداری گربه: انتخاب گربه

نژاد گربه: میزان سر و صدای گربه، میزان توجهی که نیاز دارد، باهوش بودن یا نبودن و برخی خصوصیات منحصر به فرد، بستگی به نژاد گربه دارد. به طور کلی گربه پرشین از همه آرامتر است و برای نگهداری گربه در آپارتمان گزینه مناسبی است.

موی گربه: گربه برای تمیز ماندن نیاز به برس کشیدن موها دارد. از این نظر انتخاب گربه با موهای کم و کوتاه کم دردسرتر است و اگر گربه پشمالویی مثل گربه پرشین انتخاب کنید باید مدام به موهای بلند و زیبایش رسیدگی کنید.

سن گربه: بچه گربه‌ها بازیگوش‌تر هستند و سابقه پزشکی و واسکن‌هایشان مشخص است اما نیاز به مراقبت بیشتری دارند که اگر از کارهایی مثل غذا دادن به بچه گربه لذت می‌برید این گزینه عالی است. گربه‌های بالغ آرامتر و قابل کنترلتر هستند و مناسب افراد مسن و کسانی که وقت و انرژی کافی برای نگهداری گربه ندارند.

جنسیت گربه: گربه شما چه نر باشد یا ماده نیاز شدید به عقیم شدن دارد. جنسیت گربه‌های عقیم شده هم زیاد متفاوت نیست بنابراین فرقی ندارد گربه نر بیاورید یا ماده. فقط یک تفاوت کوچک وجود دارد که گربه ماده عقیم از گربه نر عقیم آرامتر است.

انتخاب-نگهداری-از-گربه

نگهداری از گربه؛ تغذیه از بچگی تا بزرگسالی

مهمترین نکته درباره تغذیه گربه‌ها این است که بدانید و رعایت کنید که گربه گوشتخوار است! سعی نکنید گربه‌ها را به غذای گیاهی عادت بدهید. بدن گربه طبیعتا به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارد و گوشت خام هم یکی از اصلی‌ترین غذاهای مضر گربه است. رعایت کردن رژیم غذایی برای بچه گربه راحتتر است. بچه گربه‌ها تا چندماه فقط شیر و غذاهای نرم مثل سوپ و مالت می‌خورند.

نکته دیگر درباره تغذیه گربه این است که حواستان به علائم تشنگی گربه باشد. خیلی وقتها گربه شما با آب خوردن میانه‌ی خوبی ندارد. در این صورت باید اولا برای آب خوردن گربه آموزش ببینید تا بدنش دچار کم آبی نشود و راه دیگر هم این است که کم آبی گربه را با غذاهای آبکی و مرطوب جبران کنید.

خرید غذای تر گربه راه حلی است که روزی یک وعده به گربه‌تان آب برسانید.

سلامت-گربه

نگهداری از گربه؛ مرحله بهداشت و سلامتی

آموزش ظرف خاک: از روزهای اول نحوه ادرار و مدفوع در خاک را به گربه یاد بدهید. گربه را در خاکش بگذارید و پنجه‌ها را به خاک بکشید تا علت این کار را بفهمد. برای استفاده از خاک باغچه هم باید ابتدا گربه را در ظرف خاک آموزش دهید و بعد کم کم ظرف خاک را به حیاط و محل باغچه ببرید و ادغام کنید.

مراقبت از مو: موی گربه را مرتب برس بکشید و موهای مرده را از تنش جدا کنید چون لیسیدن موها منجر به تشکیل گلوله مویی در مجرای تنفسی و معده گربه می‌شود.

بهداشت دهان و دندان گربه: به توصیه دامپزشکان باید دندان گربه را با مسواک و خمیردندان مخصوص تمیز کنید و این کار را از توله‌گی انجام دهید که گربه به آن عادت کند. اگر گربه شما نسبت به مسواک زدن مقاومت می‌کند، توصیه دامپزشکان خرید غذای خشک گربه است. غذای خشک می‌تواند دندان‌های گربه را تمیز کند.

بهداشت چشم‌ها: بعضی گربه‌ها (مخصوصا پرشین) دارای ترشح چشمی هستند. این ترشحات باید زود به زود تمیز شوند که منجر به کثیفی موهای اطراف چشم گربه نشود.

عقیم کردن گربه: گربه‌های عقیم نشده دردسرهایی دارند که اصلا دوست ندارید تجربه کنید! فریاد زدن در فصل جفتگیری، علامتگذاری قلمرو با ادرار، دعوای گربه‌های نر با هم، بعضی از این واکنش‌هاست. بنابراین اگر قصد ندارید که گربه‌تان بچه‌دار شود حتما باید عقیمش کنید.

چکاپ روتین: گربه را به طور منظم پیش دامپزشک ببرید و مطمئن باشید واکسیناسونش کامل انجام شود.

سوالات متداول درباره نگهداری گربه

گربه ذاتا حیوانی تنهاست و نیازی نیست که برایش همدم بیاورید. اگر خواستید چند گربه داشته باشید، در توله‌گی این کار را انجام دهید که راحتتر عادت کنند.

غذای گربه، ظرف خاک، تشویقی گربه، اسباب بازی، مسواک و برس، باکس حمل و لوازم جانبی دیگر، هزینه‌هایی هستند که برای نگهداری گربه باید تامین کنید. و به نسبت کیفیت هرکدام قیمتی متغیر دارند.

خیر. گربه‌ها با بازی و ورزش خانگی خود را سرگرم می‌کنند و نیازشان به فعالیت تامین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *