blog

چرا میزان آب خوردن گربه مهم است؟

آب-خوردن-گربه

آب خوردن گربه به مقدار کافی، نقش مهمی در سلامتی و نشاطش دارد. دو سوم بدن گربه‌ها هم درست مثل انسان‌ها از آب تشکیل شده. کمترین فایده‌ی آب نوشیدن گربه، جلوگیری از سنگ کلیه و بیماری‌های مثانه است. اینکه گربه خانگی در طبیعت تغذیه نمی‌کند و آب مورد نیاز بدنش را از حشرات و موجودات زنده و خوردن گیاه تامین نمی‌کند و در اکثر مواقع غذای خشک گربه غذای اصلی خانه‌ی شماست، اتفاق خوشایندی نیست و بهتر است هرچه زودتر به آب خوردن گربه خانگی‌تان توجه بیشتری داشته باشید.

مقدار آب مورد نیاز گربه‌

مقدار آب مورد نیاز گربه شما مستقیما بستگی به نوع تغذیه‌اش دارد. اگر سوپ و کنسرو گربه غذای اصلی گربه خانگی شماست، روزانه به نوشیدن حدود ۳۰ میلی لیتر آب نیاز دارد. اما گربه‌ای که همیشه غذای خشک می‌خورد باید روزانه حدودا ۲۰۰ میلی لیتر آب بنوشد. البته این میزان برای یک گربه با وزن ۳ تا ۴ کیلوگرم در نظر گرفته شده. به طور کلی قانونی وجود دارد که گربه به ازای هر ۱کیلوگرم وزن به ۶۰ میلی لیتر آب نیاز دارد. حالا در نظر بگیرید که غذای خشک گربه حاوی ۱۰ درصد و غذای مرطوب گربه حاوی ۸۰ درصد آب است و به این صورت مقدار آب مورد نیاز گربه را محاسبه کنید.

آب-جاری-گربه

روش‌های آب دادن به گربه

گربه‌ها به ندرت احساس تشنگی می‌کنند و ممکن است رفتاری به معنی آب خواستن به شما نشان ندهند. اما علی رغم اینکه احساس تشنگی ندارند، کم آب می‌شوند و اگر دیر متوجه عارضه کم آبی بدن گربه‌تان شوید به بیماری‌های کلیوی و ادراری اجازه پیشرفت می‌دهید. با این روش‌های آب دادن به گربه، از تشنگی افراطی‌اش جلوگیری کنید:

  • تغذیه: خشکی و رطوبت غذای گربه را کنترل کنید و گاهی با خرید غذای تر گربه غیر مستقیم به بدنش آب برسانید.
  • تمیزی آب: ظرف آب را در کنار خاک یا ظرف غذای گربه قرار ندهید. چند کاسه آب تمیز در ظرف‌های خوشرنگ و متفاوت در نقاط مختلف خانه قرار دهید.
  • طعم و دمای آب: آب تسویه و غیر تسویه استفاده کنید و همچنین دو ظرف آب یکی با یخ و یکی بدون یخ در نظر بگیرید تا گربه هر طعم و دمایی که دوست دارد را انتخاب کند. آب گربه را هرروز عوض کنید تا طعم آب کهنه نداشته باشد.
  • آب جاری: ممکن است گربه طبق غریزه طبیعی‌اش نیاز به نوشیدن آب جاری داشته باشد. اگر گربه شما آب درون ظرف را نمی‌خورد، شیر آب را برایش باز بگذارید یا از یک سیستم فواره آب کوچک استفاده کنید.

سوالات متداول درباره آب خوردن گربه

حداکثر زمانی که گربه‌ی سالم و کم سن بدون آب تحمل می‌کند 5 روز است.

خشکی دهان و لثه، کم اشتهایی، خستگی و بی‌حالی، میومیو کردن بی‌وقفه یا هر تغییر رفتار عجیبی.

بله، رایج‌ترین بیماری‌ها در نتیجه‌ی آب نخوردن گربه، دیابت، سنگ کلیه، بیماری‌های مزمن کلیه و پرکاری یا کم‌کاری تیروئید هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *