blog

طرز تهیه غذای خشک سگ در منزل

طرز تهیه غذای خشک خانگی

تهیه غذای سگ، برای سرپرست یک حیوان خانگی یکی از مهم‌ترین ملزومات است. نکته مهم آن است که سگ‌ها و عموما حیوانات خانگی نمی‌توانند از غذای تهیه شده برای انسان استفاده کنند، چراکه بسیاری از مواد غذایی که مورد استفاده انسان‌ها هستند، مانند انواع ادویه، سیر، پیاز و…، نمی‌توانند در غذای سگ باشند. به همین دلیل است که صنعت تولید غذای سگ در ایران و جهان بسیار رونق گرفته است. اما همیشه امکان استفاده از غذاهای صنعتی وجود ندارد و این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 

چرا همیشه نمی‌توان غذای سگ صنعتی استفاده کرد؟

عموما برای استفاده از انواع غذاهای صنعتی سگ، مانع خاصی وجود ندارد. اما مواردی نیز اتفاق می‌افتد که نمی‌توان از این غذاها استفاده کرد. این دلایل عبارتند از:

گران بودن غذاهای صنعتی

این روزها بسیاری مسائل از جمله قیمت ارز، باعث شده غذاهای خارجی سگ بسیار گران باشند و حتی برخی برندها مانند رویال کنین در بازار کمتر شده است. از سویی ممکن است محصولات تقلبی به دستمان برسد که این می‌تواند مشکلات سلامتی برای سگ به همراه داشته باشد. 

 

حساسیت‌های حیوان به غذای صنعتی

در موارد بسیار نادر، دیده شده که برخی سگ‌ها به تمامی غذاهای صنعتی واکنش ناشی از حساسیت نشان می‌دهند. این موضوع نیز از دیگر دلایلی است که گاهی ناچار هستیم به فکر غذای دیگری به جز غذاهای صنعتی باشیم.

 

رفع تمامی این موارد، به کمک پخت غذای خانگی امکان‌پذیر است. حتی گاهی ممکن است به دلایلی مانند نبود وقت ناچار به تهیه غذای خانگی شویم. البته در این شرایط، امکان خرید غذای خوب و با کیفیت که اصالت آن مورد تایید بوده، از فروشگاه‌های آنلاین و معتبر مانند جرمن رویال امکان‌پذیر است. 

 

طرز تهیه غذای خشک خانگی 

برتری غذای خشک نسبت به غذای تر آن است که شما می‌توانید برای مدت طولانی از آن نگهداری کنید و اتفاقی برای مواد داخل آن نمی‌افتد. نکته حائز اهمیت پیش از تهیه غذای خانگی سگ آن است که حتما نسبت به مشورت با دامپزشک حیوان، اقدام کنید و با توجه به وزن، سن و شرایط سلامتی حیوان، مواد آن را تهیه کنید. 

غذاهای خشک خانگی مدل‌های مختلفی دارند که می‌توانند با انواع مواد اولیه تهیه شوند. در ادامه این مطلب قرار است دستورالعمل تهیه یکی از انواع غذاهای خشک خانگی را ارائه دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه غذای خشک سگ در خانه

  • پروتئین حیوانی (انواع گوشت مرغ، گوسفند و… بسته به شرایط سگ‌تان)
  • سبزیجات (مانند هویج و…)
  • انواع میوه‌های غیر حساسیت‌زا مانند سیب، پرتقال و…
  • آرد گندم کامل

برای تهیه غذای خشک سگ در خانه، ابتدا لازم است تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. این مواد باید به نحوی با یکدیگر مخلوط شوند که بافتی کاملا یک دست ایجاد شود و برای این منظور، استفاده از مخلوط‌کن یا بلندر پیشنهاد می‌شود.

 

پس از مخلوط کردن همه مواد، در صورتی که هنوز بافت مخلوط خمیری شکل نشده است، مقداری آرد گندم به آن اضافه کنید. میزان آرد گندم، بستگی به نوع مواد اولیه شما دارد. مثلا اگر ترکیب شما شامل گوشت مرغ، سیب‌زمینی و سیب باشد، ممکن است میزان بسیار کمی از آرد گندم برای ایجاد بافت خمیری کافی باشد.

پس از ایجاد بافت خمیری، آن را روی تخته به کمک یک وردنه پهن کنید تا جایی که ضخامت خمیر بیش از یک الی دو سانت نباشد. حال لازم است مخلوط پخته شود. اگر پیش از مخلوط کردن کردن مواد آنها را پخته‌اید، مدت زمان قراردادن آن در فر کمتر خواهد شد.

برای مواد اولیه پخته‌نشده، حدود ۴۵ دقیقه دمای ۳۵۰ درجه سانتیگراد نیاز است. لازم است غذای شما کاملا خشک، ترد و برشته شود تا بتوان از آن به مدت طولانی نگهداری و استفاده کرد. 

پس از پایان زمان پخت، غذا را به قطعه‌های کوچک تقسیم کنید تا برای سگ مناسب باشد و ظاهری شبیه به غذاهای خشک صنعتی داشته باشد. 

حال غذای خشک خانگی سگ شما آماده مصرف است. می‌توانید آن را در بسته‌بندی‌های کوچک و در محیطی خشک و خنک برای استفاده‌های بعدی نگهداری کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *