blog

بهداشت دهان و دندان سگ

بهداشت دهان و دندان سگ

به سرپرستی گرفتن حیوانات خانگی، مسئولیت بزرگی است که باید از همه بخش‌های مسئولیت حیوان آگاه باشیم. زمانی که تصمیم میگیریم یک سگ را به خانه خود بیاوریم، لازم است از نیازهای او برای عمر طولانی و در سلامت آگاه باشیم و به درستی در مسیر آن حرکت کنیم. نداشتن دانش کافی در زمینه سلامت سگ‌ها، باعث می‌شود در طول دوران زندگی آنها مشکلاتی به وجود بیاید که این مشکلات علاوه بر رنج برای حیوان، باعث رنج صاحب حیوان شده و هزینه بالایی برای درمان نیز، نیاز خواهد داشت. بهداشت دهان و دندان سگ، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که نیاز به توجه از تولگی دارد. 

 

چرا بهداشت دهان و دندان سگ اهمیت دارد؟

ممکن است زیاد شنیده باشید که دندان‌های سگ، یکی از مهم‌ترین اعضای بدن او در طول عمر است. دلیل این جمله، مشکلات غذا خوردن حیوان در سنین بالا است. اگر در تولگی و سال‌هایی که حیوان در کنار شماست به او سلامت دندان‌های او اهمیت ندهید، در سنین بالا ناچار خواهید شد رنج حیوان در خوردن غذاهای جامد و سختی تهیه این غذاها را تحمل کنید. اهمیت کافی به دهان و دندان سگ در طول زمانی که در کنار شماست، می‌تواند از بروز مشکلات مربوط به آن تا حد بسیار خوبی پیشگیری کند. 

 

راهکارهایی برای مراقبت از سلامتی دهان و دندان سگ

برای آنکه بتوانید از سلامت دهان و دندان سگ‌تان محافظت کنید، راهکارهای مختلفی وجود دارد که برخی از آنها نیاز به همکاری شما و برخی بستگی به تغذیه آنها دارد. در ادامه برخی از این راهکارها را با یکدیگر خواهیم خواند:

 

مسواک زدن دندان سگ

درست خواندید! سگ‌ها هم نیاز به مسواک زدن دارند و اتفاقا برخلاف تصور عموم، نیاز آنها بسیار ضروری است. برای آنکه بتوانید دندان سگ خود را مسواک بزنید، استفاده از مسواک‌های انسانی اصلا راهکار صحیحی نیست. این مسواک‌ها زاویه درستی ندارند و می‌توانند به لثه حیوان آسیب بزنند. برای این کار لازم است از مسواک و خمیردندان مخصوص استفاده کنید. همانطور که توقع داریم، امکان آبکشی دهان سگ پس از استفاده از خمیر دندان وجود ندارد و به همین دلیل، استفاده از خمیر دندان مخصوص ضروری است. مسواک‌های مخصوص سگ‌ها نیز علاوه بر سازگاری با شکل دهان آنها، مدلی طراحی شده‌اند که صاحبان حیوان نیز بتوانند به راحتی کار خود را انجام دهند. 

 

استفاده از دهانشویه مخصوص سگ 

دهانشویه مخصوص سگ‌ها و گربه‌ها، یکی از راهکارهای ساده برای مراقبت از دهان و دندان این حیوان‌ها است. این محصول را کافی است با مقداری که روی بسته‌بندی محصولات مشخص شده در ظرف آب حیوان بریزید. تداوم انجام این کار برای سگ‌ها، تاثیر به‌سزایی روی سلامت دهان و دندان حیوان، در طول عمر او خواهد داشت. از آنجایی که بسیاری از مواد موجود در محصولات انسانی، می‌تواند به سگ‌ها آسیب برساند، استفاده از دهانشویه‌های انسانی انتخاب اشتباهی خواهد بود. 

 

استفاده از تشویقی‌های مناسب دهان و دندان

یکی دیگر از راهکارهای بهبود سلامت دهان و دندان سگ استفاده از خوراکی‌هایی است که به استحکام دهان و دندان او کمک می‌کنند. امروزه محصولات زیادی با هدف تقویت وضعیت سلامتی دهان و دندان سگ تولید شده است که از جمله آنها می‌توان به انواع تشویقی سگ، حاوی فلوراید و دیگر مواد مغذی اشاره کرد. همچنین استفاده از استخوان‌های بزرگ مانند گاو و گوسفند (تا زمانی که آنها را خرد نکرده و به تکه‌های ریز خطرناک تبدیل نشده‌اند) نیز می‌تواند برای تقویت ریشه دندان‌های سگ مناسب باشد. 

تمامی این محصولات را می‌توانید از فروشگا‌ه‌های آنلاین و معتبر تخصصی لوازم حیوانات خانگی مانند جرمن رویال، خریداری کنید.

 

آیا بوی دهان سگ با دهانشویه از بین می‌رود؟

پاسخ به این سوال آنقدر هم آسان نیست. در اکثر مواقع بوی دهان سگ‌ها از معده آنها می‌آید که این موضوع بستگی به نوع غذا دارد. اما در برخی مواقع، پوسیدگی‌هایی وجود دارند که موجب بوی نامطبوع دهان حیوان می‌شوند. استفاده از دهانشویه و مسواک برای سگ می‌تواند از بروز مشکلات عفونتی دهان و دندان و در نتیجه بوی نامطبوع جلوگیری کند. 

 

آیا می‌توان از محصولات دهان و دندان کودکان برای سگ‌ها استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال منفی است. در محصولاتی مانند دهانشویه و خمیر دندان کودکان، عموما از محصولات شیرین‌کننده استفاده می‌شود که  به دلیل مشکلات دیابتی، برای استفاده حیوانات مناسب نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *