blog

غذا نخوردن گربه، علت‌ها و راهکارها

غذا نخوردن گربه

غذا نخوردن گربه یا بی‌اشتهایی‌اش بیشتر از 48 ساعت، یک شرایط بحرانی است که با دانستن دلایل غذا نخوردن گربه و راهکارهای توصیه شده در ادامه، می‌توانید از آن عبور کنید. در برخی موارد و دلایل، این مشکل با یک راهکار خانگی حل می‌شود و در برخی موارد باید به دامپزشک مراجعه کنید. اما قبل از هرچیز! هر غذا نخوردنی را به بی اشتهایی گربه ربط ندهید. ممکن است همه چیز یک تشخیص اشتباه باشد، مثلا گربه‌ی شما واقعا گرسنه نیست، یا شاید لازم است در خرید غذای گربه به کیفیت بیشتر توجه کنید.

بی‌اشتهایی کاذب گربه؛ ناتوانی در غذا خوردن

گاهی آنورکسی گربه به دلایل کاذب اتفاق می‌افتد. در این حالت گربه اشتها دارد اما توان غذا خوردن ندارد که معمولا به خاطر مشکلات دهان و دندان یا مشکل بلعیدن و جویدن غذا اتفاق می‌افتد. تجربه در نگهداری گربه برای تشخیص دلایل غذا نخوردن گربه کمکتان می‌کند. اگر دلیل این بی اشتهایی را کاذب تشخیص دادید، برای حل مشکلات جویدن و بلعیدن به دامپزشک مراجعه کنید. چون بیش از دو روز بی اشتهایی گربه می‌تواند به اندام‌های داخلی‌اش آسیب جدی وارد کند.

بی-اشتهایی-گربه

بی‌اشتهایی واقعی گربه؛ مشکلات درونی

اگر با حل مشکلات جویدن و بلعیدن، باز هم اشتهای گربه کم بود، به سراغ دلایل دیگری می‌رویم. این مشکلات معمولا درونی و گاها روحی است.

افسردگی

اولین پیامد افسردگی در گربه‌ها غذا نخوردن است. کم توجهی صاحب گربه، به هم خوردن هورمون‌ها یا مشکلات فیزیولوژیکی می‌تواند باعث افسردگی در گربه‌ها شود.

افزایش سن

گاهی کم اشتهایی گربه به دلیل سن بالای اوست. اگر میزان غذای گربه شما به مرور زمان کم شده احتمالا باید به سراغ غذای مخصوص گربه‌های مسن و پیر بروید.

غذای تکراری

تکراری شدن طعم و بوی غذاها می‌تواند برای گربه آزاردهنده باشد. اگر همیشه یک نوع غذا به گربه می‌دادید و حالا همان غذا را کمتر می‌خورد، شاید گربه شما نیاز به تغییر رژیم غذایی دارد.

دمای غذا، دلیل شایع غذا نخوردن گربه

به گربه‌ها، این شکارچیان طبیعت که عادت به خوردن طعمه‌ی تازه شکار شده و گرم دارند، غذای سرد ندهید. سرد بودن غذا ممکن است او را بی‌میل کند.

ظرف غذای گربه

گربه‌های به بوی ظرف غذا حساس هستند. همان مشکلی که می‌تواند علت آب نخوردن گربه باشد! ظرف پلاستیکی بوی غذاها را به خود می‌گیرد و ظرف مناسبی برای گربه نیست.

ترس گربه

ترسیدن می‌تواند تاثیر زیادی روی اشتهای گربه داشته باشد. گربه ممکن است در اثر صداهای خطرناک مثل صدای رعد و برق دچار ترس و استرس شود و در نتیجه برای غذا خوردن هم احساس ناامنی داشته باشد.

مسمومیت

دنبال دلیل عمیق‌تری برای بی‌اشتهایی گربه باشید! شاید حواستان نبوده و از گل و گیاه خانگی‌تان خورده. خوردن مرگ موش و داروی انسان‌ها و گیاهان خانه، گربه را مسموم و بی اشتها می‌کند.

بارداری و جفت‌گیری

دو عامل تاثیر گذار در اشتها که زیاد نگران کننده نیستند و خیلی زود هم رفع می‌شوند، بی اشتهایی در زمان جفتگیری گربه یا غذا نخوردن در روزهای اول بارداری گربه است.

انگل معده و روده

اگر همه دلایل قبلی را بررسی کردید و علت غذا نخوردن گربه را پیدا نکردید، با مراجعه به دامپزشک و انجام آزمایش خون، وجود انگل در روده و معده را هم بررسی کنید.

آنورکسی-گربه

چطور تشخیص بدهیم گربه بی اشتها شده؟

اگر مدت زیادی از نگهداری گربه شما می‌گذرد تشخیص میزان غذای او راحت است. به محض کم یا زیاد یا غیرعادی شدن عادت‌های غذایی‌اش، دلایل بی اشتهایی را بررسی کنید. اما اگر به تازگی سرپرستی گربه را قبول کرده‌اید، باید دقت بیشتری داشته باشید. اگر گربه به هیچ وجه به غذا دست نمی‌زند کار شما برای تشخیص ساده است، اما برای تغییرات کوچک در عادات غذایی، نیاز دارید حداقل 48 ساعت تمام رفتار گربه را تحت نظر بگیرید انواع غذای خشک و غذای مرطوب گربه را امتحان کنید تا به یکی از دلایل غذا نخوردن گربه که در بالا گفته شد پی ببرید.

سوالات متداول درباره غذا نخوردن گربه

گربه در صورتیکه آب بنوشد تا دو هفته بدون غذا زنده می‌ماند اما تنها دو روز بعد از غذا نخوردن به شدت بیمار می‌شود. نارسایی کبد یکی از این بیماری‌هاست.

گربه پس از جراحی باید رژیم مخصوص ریکاوری داشته باشد و بیشتر غذاهای مرطوب و خیلی مقوی به او بدهید. غذای خشک می‌تواند علت غذا نخوردن او باشد.

فقط کمی آب مرغ یا آب گوشت با کمی نمک کمک کننده است. حواستان باشد غذای گربه را با سیر و پیاز طعم دار نکنید که به شدت سمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *