blog

غذای گربه و نکاتی که برای خرید آن باید بدانید!

غذای-گربه-ژرمن-رویال

تهیه غذای گربه احتمالا سخت‌ترین بخش سرپرستی گربه است چون به ندرت گربه‌ای پیدا می‌کنید که از هر غذایی راضی باشد!

حالا اگر عواملی مثل سن گربه و رژیم غذایی و حساسیت‌های خاص گربه هم در خرید غذای گربه تاثیرگذار باشد کارتان سخت‌تر می‌شود. اما خرید غذای سگ و گربه هم مثل هر خرید دیگری اصولی دارد که با رعایتش می‌توانید یک رژیم غذایی مناسب برای گربه خانگی‌تان برنامه‌ریزی کنید و بهترین غذای گربه را بخرید.

انواع غذای گربه از نظر طعم و مدل

به طور کلی گربه‌ها گوشتخوار هستند و برای عضله‌سازی و سلامت پوستشان باید پروتئین حیوانی، چربی حیوانی، ویتامین و مواد معدنی دریافت کنند. گربه‌ها با رژیم گیاهخواری یا وگان تغذیه سالمی ندارند و غذاهای گوشتی آمینواسیدهای مورد نیازشان را بهتر تامین می‌کند. علاوه بر این، با خوردن غذای گوشتی، حجم کمتر با ویتامین بیشتر دریافت می‌کنند و از چاقی و اضافه وزنشان جلوگیری می‌کنید. غذای خشک گربه، غذای مرطوب، کنسروها و مکمل‌ها با لیستی از این طعم‌ها وجود دارد:

  • مرغ
  • ماهی قزل‌آلا
  • ساردین
  • میگو
  • ماهی تن
  • گوشت گاو
  • گوشت خوک
  • ژامبون
  • سویا
  • جوانه گندم
  • ذرت

مقدار زیادی پروتئین در غذای گربه خانگی شما وجود دارد که علاوه بر عضله‌سازی به جلوگیری از عفونت‌های ادراری و جلوگیری از ریزش و گلوله شدن موهای گربه هم کمک می‌کند. می‌توانید این مواد مغذی را با خرید غذای گربه در هر سه مدل خشک و مرطوب و تقویتی پیدا کنید.

خرید-غذای-گربه

بهترین معیارها برای خرید غذای گربه

بهترین راه برای انتخاب درست هنگام خرید، خواندن برچسب غذاهاست. اما به همه اطلاعات موجود در برچسب نیازی ندارید. کافیست بدانید که برای انتخاب بهترین غذای گربه باید چه مواردی را بررسی کنید.

انتخاب طعم مورد علاقه گربه: طعم در غذای گربه به معنی این است که ممکن است غذا شامل هر گوشت یا ماده غذایی‌ای باشد اما با اسانسی که گربه‌ها دوست دارند. برای مثال غذای با طعم «مرغ» لزوما شامل مقدار زیادی مرغ نیست، ممکن است گوشت‌های مغذی دیگری باشد با اسانس مرغ.

دقت به شرایط خاصی که برای گربه‌های خاص نوشته شده: حساسیت غذایی، حالت تهوع بعد از غذا خوردن، بی اشتهایی و کاهش وزن، افزایش سریع وزن به دلیل پرخوری گربه، دیابت، نارسایی کلیه، یبوست و... مواردی است که روی برچسب محصول به آن اشاره شده.

لیست مواد تشکیل دهنده: از خرید غذایی که روی آن عبارات مبهم مثل «مشتقات حیوانی» نوشته شده خودداری کنید. این لیست باید واضح و کامل همه مواد را به ترتیب حجم به کار رفته نوشته باشد.

انتخاب بر اساس نوع غذای مورد علاقه گربه: احتمالا غذای تر گربه ترجیح پِت شما باشد، اما به دلیل افزودنی‌هایش زیاد توصیه نمی‌شود. غذای خشک غذای سالم‌تر و ارزانتری است و سوپ و کنسرو گربه هم مخصوص گربه‌های بدغذاست. قبل از خرید از علاقه و ترجیح گربه‌تان شناخت بیشتری داشته باشید.

انتخاب بر اساس سن گربه: پس از ۱۲ هفته که بچه گربه فقط از شیر مادرش تغذیه می‌کند، در سن رشد نیاز به پروتئین و چربی و انرژی بیشتری نسبت به گربه بالغ دارد. بنابراین دقت به برچسب سن مناسب روی غذا به دلیل تفاوت غذای بچه گربه و گربه بالغ نکته مهمی است.

انتخاب بر اساس قیمت: قیمت غذای گربه از عوامل تاثیرگذار در انتخاب شماست. معمولا غذای خشک گربه ارزانترین غذای موجود است. اما قیمت در برندهای مختلف متفاوت است.

نکات-غذای-گربه

نحوه غذا دادن به گربه خانگی

خب حالا که غذای گربه را خریدیم لازم است بدانیم چند وعده در روز و با چه آدابی به گربه غذا بدهیم.

  • میزان غذای گربه را با کاهش مقدار وعده‌ها و افزایش تعداد وعده‌ها کنترل کنید. چون گربه‌ی شما نیاز به مقدار زیادی غذا دارد اما نباید آن را در یک وعده به او بدهید.
  • وعده‌های غذایی را همراه بازی و معما به گربه بدهید تا از نظر ذهنی ورزیده شود و تلاش برای یافتن غذا را یاد بگیرد.
  • ظرف غذا را یک کاسه‌ی کم‌عمق انتخاب کنید چون گربه دوست دارد هنگام غذا خوردن اطرافش را ببیند!
  • از ظرف پلاستیکی استفاده نکنید چون ممکن است بوی غذاها را جذب کند و برای گربه خوشایند نباشد.
  • در کنار غذا بخصوص غذای خشک گربه، آب خوردن گربه را فراموش نکنید و همیشه ظرف آب تازه و تمیز در اختیارش بگذارید.
  • امتحان کردن غذای جدید برای گربه‌ها استرس‌زاست. بنابراین غذای جدید را خیلی آرام و در شرایطی که روحیه خوبی دارد و مریض نیست جایگزین کنید.
زمان-غذای-گربه

زمان‌بندی غذا دادن به گربه

درباره زمانبندی تغذیه سگ و گربه نظرات و روش‌های زیادی وجود دارد که صرفا هیچکدام قطعی تایید یا رد نمی‌شوند. در این مورد می‌توانید کمی به سبک زندگی خودتان و توصیه‌های دامپزشک استناد کنید. اما سه روش زمانی غذا دادن به گربه را در اینجا دسته‌بندی کردیم تا راحت‌تر انتخاب کنید:

اگر برای وعده‌های غذایی ساعت مشخص در نظر بگیرید می‌توانید مصرف غذا و پرخوری یا بی‌اشتهایی گربه را دقیق کنترل کنید اما تربیت گربه برای اینکه بین وعده‌های غذایی درخواست غذا نکند کار راحتی نیست.

درصورتی که غذا را در همه ساعت‌های شبانه‌روز در دسترس گربه بگذارید، باید میزان آن را مدام کنترل کنید وگرنه گربه‌ای چاق و مریض خواهید داشت. در این روش فقط باید از غذای خشک استفاده کنید که ماندگاری طولانی در دمای خانه دارد.

ترکیب دو روش: می‌توانید یک ظرف غذای خشک را دائمی در اختیار گربه بگذارید و ۲وعده غذای مرطوب هم برای دو ساعت مشخص در نظر بگیرید. اما میزان غذای هرروز را از قبل مشخص کنید که این روش خیلی زیاد پتانسیل چاق کنندگی گربه‌ها را دارد!

سوالات متداول درباره غذای گربه

میزان غذا به سن و نژاد و میزان فعالیت بستگی دارد. اما توصیه میکنیم برای گربه خانگی به دلیل تنبلی و فعالیت کم، حجم و کالری کمی در نظر بگیرید.

گربه عقیم به دلیل تغییرات هورمونی اشتهای زیادی دارد و اگر غذای چرب و پرکالری بخورد با خطر جدی چاقی مواجه می‌شود. بنابراین غذا را با چربی و کالری کم و فیبر زیاد انتخاب کنید.

غذای تشویقی را به عنوان جایزه برای کارهای خوب گربه در نظر بگیرید. بنابراین بعد از خوردن غذاهایی که دوست ندارد اما برایش مفید است یا بعد از خوردن داروها، با غذای تشویقی جایزه کار خوبش را بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *