blog

نگهداری سگ، از غذا دادن تا مراقبت از احساساتش

نگهداری-سگ

نگهداری سگ یک مسئولیت سنگین روزانه است که علاوه بر مسئولیت‌پذیری نیاز به مهربانی هم دارد! سگ‌ها حیوانات حساسی هستند و درصورتی که تنها بمانند یا کم‌توجهی ببینند افسرده می‌شوند. پس اگر نگهداری از سگ را صرفا در تامین غذای سگ می‌بینید سخت در اشتباه هستید. اصول اولیه نگهداری سگ، تفسیر معنی حرکات سگ، نژاد سگی که مناسب سبک زندگی شماست، نگهداری سگ در آپارتمان، غذا دادن به سگ، بهداشت و مراقبت از سگ، خطراتی که سگ را تهدید می‌کند و کلی اطلاعات دیگر، چیزهاییست که قبل از نگهداری سگ در خانه باید بدانید.

نگهداری سگ در خانه: فضا و غذای مناسب، آموزش و تربیت

با این دیدگاه که سگ حیوان خانگی و عضوی از خانه شماست و حافظ جان و تربیتش هستید نه صرفا مالک او، بیایید تا ببینیم برای نگهداری سگ چه مواردی را باید رعایت کنیم. البته در مسیر آموزش و تربیت سگ یا به طور کلی آشنا کردنش به قوانین و مقررات خانه‌تان، تشویقی سگ کمک بسیار بزرگی است که نباید فراموش کنید.

فضای مناسب برای نگهداری سگ در خانه

  • جمع کردن وسایل خطرناک: گیاهان سمی، سیم‌های برق، مواد شوینده و وسایل شکننده یا تیز و برنده کابینت‌های پایینی را از سگ دور کنید.
  • اسباب بازی سگ: چند اسباب بازی را امتحان کنید تا ببینید سگ شما به کدام علاقه دارد. معمولا اسباب بازی قابل جویدن مورد علاقه سگهاست.
  • جای خواب مشخص: یک جای خواب یا تخت یا پارک سگ مناسب و باکیفیت تهیه کنید تا سگتان برای خواب در جای خودش احساس امنیت کند.
اسباب-بازی-سگ

نگهداری سگ؛ آموزش و تربیت

  • قوانین و مقررات: قوانینی مثل نخوابیدن روی تخت شما یا نرفتن به دستشویی شما چیزهاییست که با مربی متخصص می‌توانید به سگتان آموزش دهید.
  • کنترل ادرار و مدفوع: به سگ آموزش دهید که ادرار و مدفوع را در زمان پیاده‌روی انجام دهد و ۲۰ یا ۳۰ دقیقه بعد از غذا او را به پیاده‌روی ببرید. البته قلاده یادتان نرود چون ممکن است سگ دنبال گربه‌های کوچک برود.
  • روتین روزانه غذای سگ: برای وعده‌های غذایی سگ ساعت مشخص در صبح و ظهر و شب تعیین کنید.

نگهداری سگ با تغذیه مناسب

  • انتخاب غذای مناسب: غذای سگ را بر اساس سن، نژاد، سلامتی یا بیماری‌ها و علاقمندی سگ انتخاب کنید.
  • دانستن ممنوعیت‌ها: سیر، پیاز، شکلات، هسته و دانه میوه، استخوان، آووکادو و ... را در مطلب غذاهای خطرناک برای سگ بشناسید و از دسترسش دور کنید.

بهداشت و سلامتی سگ

  • ارتباط منظم با دامپزشک: برای سگتان چکاپ ماهانه منظم در نظر بگیرید و واکسیناسیون تحت نظر دامپزشک را فراموش نکنید.
  • نظافت بدن سگ: استحمام سگ (که البته بهتر است در خانه انجام نشود)، کوتاه کردن ناخن‌های سگ، برس کشیدن موهای سگ، کارهایی است که برای حفظ نظافت و کاهش بیماری‌های انگلی سگ باید انجام دهید.
  • مراقبت از دهان و دندان سگ: دندان خراب سگ عملا زندگی‌اش را مختل می‌کند. پس با خرید مسواک مخصوص و برنامه روتین مسواک زدن، به فکر بهداشت دهان و دندان سگ باشید.
  • سلامتی روان و احساسات سگ: سگها حتی اگر آموزش دیده باشند نمی‌توانند چند ساعت تنها در خانه بمانند. سگ با تنها ماندن دچار اضطراب جدایی می‌شود، پارس می‌کند، زوزه می‌کشد و آسیب می‌بیند.
  • عقیم کردن سگ: سگها درصورتی که عقیم نشوند خیلی آسیب می‌بینند.
نگهداری-سگ-در-خانه

آموزش دیدن برای نگهداری از سگ

بله! خودتان هم باید آموزش ببینید تا نگهداری سگ را به خوبی انجام دهید. سگها برای نشان دادن حال و احوال و بیماری و نیازهایشان حرکاتی انجام میدهند که با شناخت این حرکات می‌توانید متوجه نیاز و بیماریشان بشوید.

  • کندن زمین: در حدی که برای بازی قایم کردن اسباب بازی باشد طبیعی است اما اگر کندن کاناپه و تشک را زیاد انجام می‌دهد با مربی مشورت کنید.
  • تنفس سریع: اکثر مواقع تنفس سریع سگ برای ایجاد تعادل در دمای بدن، طبیعی است. اما گاهی این کار به نشانه‌ی درد است که باید به دامپزشک مراجعه کنید.
  • نفس بیش از حد بدبو، خوردن مدفوع، کشیدن خود بر زمین، زیاد خمیازه کشیدن و چند حرکت افراطی دیگر، همه نشانه‌هایی از درد و بیماری هستند که نیاز به مراجعه به دامپزشک دارند.

علاوه بر شناخت معنی حرکات سگ، لازم است صبور باشید چون یادگیری و تربیت سگ زمانبر است و ممکن است روزها طول بکشد تا برای مثال فرمان نشستن را اجرا کند.

سوالات متداول درباره نگهداری سگ

طبق قوانین ایران نگهداری سگ در خانه غیرقانونی نیست اما اگر سر و صدا یا ادرار و مدفوع سگ مزاحم همسایه‌ها باشد می‌توانند شکایت کنند.

واکسیناسیون، غذا، ظرف غذا، جای خواب، باکس حمل، اسباب بازی، لوازم بهداشتی، قلاده، هزینه دامپزشکی و دندان‌پزشکی، عقیم کردن و هزینه‌های جانبی مثل سفر و خرید اکسسوری و لباس و… هزینه‌هایی است که باید در نظر بگیرید و به نسبت کیفیت هرکدام می‌توانید هزینه کل را با بودجه‌تان هماهنگ کنید.

خیر! دادن غذاهای انسان که معمولا ادویه دارد و خوش طعم‌تر است سگ را بدعادت می‌کند و دیگر غذای خودش را نمی‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *