blog

4 دلیل اصلی یبوست سگ و علائم و درمان‌های آن

یبوست سگ

یبوست سگ و در طول شبانه روز مدفوع نکردن سگ می‌تواند تمام شادابی و بازیگوشی و زندگی روتین روزانه‌اش را تحت تاثیر قرار بدهد. درحالیکه همه سگ‌ها و حتی توله سگ ها هم دچار یبوست می‌شوند، سگ‌های مسن و سالخورده بیشتر مستعد یبوست هستند. بنابراین سگ شما در هر سن و شرایطی اگر روزی یک یا دو بار مدفوع نکرد نگران یبوستش باشید. حالا علت یبوست سگ چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟ احتمالا دلیل اصلی یبس شدن سگ را باید در غذای سگ جستجو کنیم، اما دلایل دیگری هم وجود دارد که در ادامه می‌خوانید.

چطور بفهمیم سگ دچار یبوست شده؟

اگر سگ شما دچار بی‌حالی و کسلی و یا برعکس دچار بی‌قراری و دور زدن مکرر شده، اگر مدام حالت قوز کرده دارد، اگر هنگام دفع مدفوع ناراحت است یا گریه می‌کند و یا نشانه‌هایی از بی‌اشتهایی سگ می‌بینید، با احتمال خیلی بالایی این علائم ناشی از یبوست سگ هستند.

دلیل یبوست سگ چیست؟

  • دلایل روحی و روانی: آسیب‌های عصبی و اختلال در سیستم عصبی، ترس و اضطراب سگ
  • دلایل تغذیه‌ای: کمبود فیبر در رژیم غذایی سگ، آب نخوردن سگ، خوردن اجسام یا غذاهای هضم نشدنی مثل اسباب‌بازی و علف و استخوان و...، خوردن گلوله مویی.
  • بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی: بیماری گوارشی، مشکل ستون فقرات،مشکلات ارتوپدی که مانع از چمپاتمه زدن سگ می‌شود، کم‌کاری تیروئید و بزرگ شدن پروستات.
  • سبک زندگی: تحرک نداشتن، اصلاح نشدن موهای اطراف مقعد، چاقی مفرط سگ.
فیبر-غذای-سگ

بهترین روش درمان یبوست سگ

البته پیشگیری بهتر از درمان یبوست سگ است. بنابراین قبل از یبس شدن سگ، از استخوان و گیاه و زباله خوردنش جلوگیری کنید و حواستان به فعالیت و تحرک روزانه‌اش باشد. اما برای درمان به دو روش خانگی و پزشکی می‌توانید عمل کنید که در زیر توضیح دادیم:

درمان خانگی یبوست سگ

1 - تغییر رژیم غذایی سگ: در غذای سگ از کدوتنبل یا کنسرو کدو تنبل استفاده کنید که سرشار از فیبر و آب است. مواد غذایی فیبردار بیشتری به غذای سگ اضافه کنید. آب آشامیدنی زیاد و تازه در نزدیکی سگ قرار بدهید و با خرید غذای مرطوب سگ، آب بیشتری به رژیم غذایی‌اش اضافه کنید. اضافه کردن کمی ماست و روغن زیتون به غذای سگ هم کمک کننده است.

2 - تغییر سبک زندگی: سگ را بیشتر به پیاده‌روی یا دویدن آهسته ببرید و برای سگ یک برنامه ورزشی منظم تهیه کنید.

درمان یبوست سگ توسط دامپزشک

زمانیکه یبوست سگ شما بیشتر از 2 روز طول بکشد باید به دامپزشک مراجعه کنید. ممکن است سگ نیاز به سونوگرافی یا کلونوسکوپی داشته باشد و به بیماری‌هایی مثل تومور، باریک شدن مجرای مقعد یا پروستات مبتلا شده باشد.

سوالات متداول درباره یبوست سگ

شیر خوردن سگ می‌تواند باعث اسهال شدید شود و اگرچه مشکل یبوست را حل می‌کند اما به خاطر ایجاد اسهال، توصیه نمی‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات، سبزیجات پخته، میوه‌های جوشانده شده.

بله یکی از روش‌های درمان یبوست سگ همین است که البته باید توسط پزشک و درحالیکه سگ بیهوش است انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *