blog

غذای توله سگ و انتخاب بهترین رژیم غذایی

غذای توله سگ

غذای توله سگ شما نمی‌تواند همان غذای سگ بالغ باشد. سگ‌های کوچک تا یک ماهگی فقط شیر می‌خورند یا در شرایطی که شیر مادر در دسترس نیست خرید شیر خشک مخصوص توله توصیه می‌شود. از یک تا دوماهگی می‌توانید به توله سگتان غذای نرم و پوره‌ای بدهید. از سه ماهگی تا یک سالگی توله سگ می‌تواند از غذای خشک و کنسروی مخصوص توله سگ استفاده کند و زمانی که یک سالش شد سگ شما بالغ است و می‌تواند غذای سگ بزرگسال را بخورد. در کل باید بدانید که توله سگ‌ها به دلیل رشد سریع استخوان و غضروف‌ها به مواد مغذی و کالری بیشتری نیاز دارند.

انتخاب غذای توله سگ از میان غذای خشک و مرطوب

توله سگ‌ها بافت نرم و گوشتی غذای مرطوب و بافت ترد غذای خشک را به یک اندازه دوست دارند. اما با مقایسه چند عامل می‌توانید انتخاب راحتتری میان انواع غذای توله سگ داشته باشید:

  • جویدن غذای خشک برای توله سگ‌ها جذابتر است و باعث تمیز شدن دندان می‌شود؛ غذای آبکی دهان و دندان را بیشتر کثیف می‌کند.
  • اگر توله سگ شما به نوشیدن آب علاقه ندارد غذای مرطوب برایش مناسب‌تر است که آب بدنش را تامین کند و اگر غذای خشک دوست دارد حواستان به میزان آب بدنش باشد.
  • خرید غذای خشک سگ به صرفه‌تر است چون قیمت کمتری دارد و مثل غذای مرطوب زود خراب و فاسد نمی‌شود.
  • غذای مرطوب که معمولا گرانتر و لذیذتر است را می‌توانید به عنوان تشویقی سگ برای تربیت توله سگتان استفاده کنید.
برنامه غذایی توله سگ

برنامه غذایی توله سگ

یک برنامه غذایی کامل برای سگ‌های توله شامل صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده می‌شود که برای هرکدام از این وعده‌ها چند ایده ابتدایی که مناسب اکثر سگ‌ها و نژادها باشد را پیشنهاد می‌کنیم:

صبحانه توله سگ

یک فنجان بلغور جو دو سر، ۲ تخم مرغ آبپز، یک فنجان ماست یونانی، که هرکدام از اینها را بهتر است با کمی روغن نارگیل یا روغن زیتون، کمی پودر کلسیم، کمی عسل و یا یک قرص مولتی ویتامین، مقوی‌تر و مغذی‌تر کنید.

ناهار و شام توله سگ

وعده‌های اصلی باید شامل همه مواد مغذی – پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی – باشد. بنابراین بهتر است از غذای خشک سگ یا غذای مرطوب آماده و تجاری استفاده کنید که مطمئن باشید ترکیب درست همه این مواد در آنها رعایت شده و در کنارشان نیازی به مکمل و مولتی ویتامین ندارید.

میان وعده توله سگ

برای میان وعده می‌توانید از چهارماهگی که سگ دندان درمیاورد از میوه‌ها استفاده کنید. سیب، موز، بلوبری، طالبی، هویج، کرفس، خیار و توت فرنگی میوه‌های مناسب برای توله سگ‌ها هستند.

این برنامه غذایی توله سگ برای بعد از یک ماهگی است که توله بجز شیر غذاهای دیگری هم می‌خورد. در ضمن بهتر است برای وعده‌ها زمان مشخص و روتین انتخاب کنید تا متوجه باشد غذا خوردن زمان خاص دارد. فراموش نکنید همیشه یک کاسه آب تازه و تمیز هم در دسترس توله سگ باشد.

سوالات متداول درباره غذای توله سگ

توله سگ‌ها چون در سن رشد هستند روزانه به ۴ تا ۵ وعده غذا نیاز دارند. برخلاف سگ‌های بزرگسال که ۲ یا ۳ وعده غذا سیر می‌شوند.

اگر به شیرخشک مخصوص دسترسی نداشتید، شیر گاو را با زرده تخم مرغ و عسل و کمی روغن زیتون مخلوط کنید یا از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید.

توله‌ها تا سه ماهگی حق و اجازه دارند که با قطره چکان شیر بخورند. بعد از آن تشویقشان کنید که از ظرف غذا تغذیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *